At midnight in the month of June,
I stand beneath the mystic moon. An opiate vapour, dewy, dim, Exhales from out her golden rim, And, softly dripping, drop by drop, Upon the quiet mountain top. Steals drowsily and musically Into the univeral valley. The rosemary nods upon the grave; The lily lolls upon the wave; Wrapping the fog about its breast, The ruin moulders into rest; Looking like Lethe, see! the lake A conscious slumber seems to take, And would not, for the world, awake. All Beauty sleeps! -- and lo! where lies (Her easement open to the skies) Irene, with her Destinies! |
A medianoche, en el mes de junio,
permanezco de pie bajo la mística luna. Un vapor de opio, como de rocío, tenue, se desprende de su dorado halo, y, lentamente manando, gota a gota, sobre la cima de la tranquila montaña, se desliza soñolienta y musicalmente hasta el universal valle. El romero cabecea sobre la tumba; la lila se inclina sobre la ola; abrazando la niebla en su pecho las ruinas se van a dormir. Parecido a Leteo, ¡mira!, el lago parece que se entrega a un sueño consciente y no despertaría por nada del mundo. ¡Toda la belleza duerme! Y ¡mira dónde reposa Irene, con sus destinos! |
Oh, lady bright! can it be right --
This window open to the night? The wanton airs, from the tree-top, Laughingly through the lattice drop -- The bodiless airs, a wizard rout, Flit through thy chamber in and out, And wave the curtain canopy So fitfully -- so fearfully -- Above the closed and fringed lid 'Neath which thy slumb'ring sould lies hid, That o'er the floor and down the wall, Like ghosts the shadows rise and fall! Oh, lady dear, hast thous no fear? Why and what art thou dreaming here? Sure thou art come p'er far-off seas, A wonder to these garden trees! Strange is thy pallor! strange thy dress! Strange, above all, thy length of tress, And this all solemn silentness! |
¡Oh, ilustre señora!, ¿cómo puede estar bien
esta ventana abierta a la noche? El aire travieso, desde la cima de los árboles, pasa riendo a través de la reja. Aires incorpóreos, revoltoso brujo, entran y salen de tu aposento revoloteando, y mueve el dosel de las cortinas tan caprichosamente -tan temerariamente- por encima de la cercana y orlada cobertura bajo la cual tu alma adormecida reposa escondida, que, sobre el suelo y por las paredes abajo, ¡como fantasmas las sombras suben y bajan! ¡Oh, querida señora!, ¿no tienes miedo? ¿Por qué y qué estás tú soñando aquí? ¡Seguro que vienes de allende lejanos mares, atraída por este jardín! ¡Extraña es tu palidez! ¡Extraño tu vestido! ¡Extraña, sobre todo, la longitud de tu trenza, todo ese silencio solemne! |
The lady sleeps! Oh, may her sleep,
Which is enduring, so be deep! Heaven have her in its sacred keep! This chamber changed for one more holy, This bed for one more melancholy, I pray to God that she may lie Forever with unopened eye, While the dim sheeted ghosts go by! |
¡La señora duerme! ¡Oh, que pueda su dormir
que permanece, ser tan profundo que el cielo la tenga bajo su sagrada protección! Este aposento se preparó para otra más santa, esta cama para otra más melancólica. ¡Rezo a Dios para que repose con los ojos cerrados para siempre, mientras los pálidos amortajados fantasmas pasan! |
My love, she sleeps! Oh, may her sleep,
As it is lasting, so be deep! Soft may the worms about her creep! Far in the forest, dim and old, For her may some tall vault unfold -- Some vault that oft hath flung its black And winged pannels fluttering back, Triumphant, o'er the crested palls, Of her grand family funerals -- Some sepulchre, remote, alone, Against whose portal she hath thrown, In childhood, many an idle stone -- Some tomb from out whose sounding door She ne'er shall force an echo more, Thrilling to think, poor child of sin! It was the dead who groaned within. |
¡El amor mío duerme! ¡Oh, que pueda ella dormir,
tan profundamente como largo sea tu sueño! ¡Que los gusanos se deslicen hacia ella suavemente! En lo profundo del bosque, oscuro y viejo puede aparecer algún alto cofre para ella, algún cofre que se abra frecuentemente su negra tapa como unas alas, triunfantes, sobre los pináculos de los palios, de los grandiosos funerales de su familia -algún sepulcro, remoto, solitario, contra cuya tapa ella ha tirado muchas piedras distraídas en su niñez-. Alguna tumba de cuya chirriante puerta ella no pueda forzar nunca más un eco, temblando al pensar, ¡pobre niña de pecado!, que eran los muertos que gemían dentro. |
Once it smiled a silent dell
Where the people did not dwell; They had gone unto the wars, Trusting to the mild-eyed stars, Nightly, from their azure towers, To keep watch above the flowers, In the midst of which all day The red sun-light lazily lay. Now each visiter shall confess The sad valley's restlessness. Nothing there is motionless - Nothing save the airs that brood Over the magic solitude. Ah, by no wind are stirred those trees That palpitate like the chill seas Around the misty Hebrides! Ah, by no wind those clouds are driven That rustle through the unquiet Heaven Uneasily, from morn till even, Over the violets there that lie In myriad types of the human eye - Over the lilies there that wave And weep above a nameless grave! They wave: - from out their fragrant tops Eternal dews come down in drops. They weep: - from off their delicate stems Perennial tears descend in gems. |
Una vez sonrió un silencioso valle
donde nadie habitaba; se habían ido las guerras, confiando a las estrellas de suaves ojos cada noche, desde sus azules torres, la vigilancia sobre las flores, en medio de las cuales todo el día la roja luz del sol descansaba perezosa. Ahora cada visitante confesará la inquietud del triste valle. Nada es allá inmóvil, nada salvo el aire que cavila sobre la mágica soledad. ¡Ah! ¡Ningún viento mueve aquellas nubes, que susurran a través del sin sosiego cielo, inquietamente, desde la mañana hasta la noche, sobre las violetas allí yacen en incontables tipos para el ojo humano, sobre los lirios que allí se agitan y lloran sobre una desconocida tumba! Ondean: de sus fragantes cabezas el eterno rocío se derrama gota a gota. Lloran: de sus delicados tallos lágrimas perennes descienden como joyas. |
I.
HEAR the sledges with the bells - Silver bells! What a world of merriment their melody foretells! How they tinkle, tinkle, tinkle, In the icy air of night! While the stars that oversprinkle All the heavens, seem to twinkle With a crystalline delight; Keeping time, time, time, In a sort of Runic rhyme, To the tintinnabulation that so musically wells From the bells, bells, bells, bells, Bells, bells, bells - From the jingling and the tinkling of the bells. |
I
Escuchad las campanas de los trineos. ¡Campanas de plata! ¡Qué mundo de diversiones anuncia su melodía! ¡Cómo tintinean, tintinean, tintinean, en el aire helado de la noche! Mientras las estrellas que centellean por todo el cielo parecen parpadeantes con cristalina delicia; guardando el compás, compás, compás, como en un rúnico ritmo, en el campanilleo que surge tan musicalmente de las campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, del sonar y repicar de las campanas. |
II.
Hear the mellow wedding-bells Golden bells! What a world of happiness their harmony foretells! Through the balmy air of night How they ring out their delight! - From the molten-golden notes, And all in tune, What a liquid ditty floats To the turtle-dove that listens, while she gloats On the moon! Oh, from out the sounding cells, What a gush of euphony voluminously wells! How it swells! How it dwells On the Future! - how it tells Of the rapture that impels To the swinging and the ringing Of the bells, bells, bells - Of the bells, bells, bells, bells, Bells, bells, bells - To the rhyming and the chiming of the bells! |
II
Escuchad las dulces campanas nupciales. ¡Campanas de oro! ¡Qué mundo de felicidad su armonía anuncia en el fragante aire de la noche! ¡Cómo transmiten por doquier su delicia! Más allá de las fundidas notas de oro y todas en armonía qué líquida canción flota para la tórtola que escucha, mientras se regocija con la luna. Oh, de las sonoras celdas, ¡qué borbotón de alegría surge voluminosamente! ¡Cómo se dilata! ¡Cómo resta en el futuro! ¡Cómo dice la gran alegría que excita el balanceo y el tañido para la tórtola que escucha, mientras se regocija de las campanas, campanas, campanas, de las campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, al ritmo y repique de las campanas! |
III.
Hear the loud alarum bells - Brazen bells! What tale of terror, now, their turbulency tells! In the startled ear of night How they scream out their affright! Too much horrified to speak, They can only shriek, shriek, Out of tune, In a clamorous appealing to the mercy of the fire, In a mad expostulation with the deaf and frantic fire, Leaping higher, higher, higher, With a desperate desire, And a resolute endeavor Now - now to sit, or never, By the side of the pale-faced moon. Oh, the bells, bells, bells! What a tale their terror tells Of Despair! How they clang, and clash, and roar! What a horror they outpour On the bosom of the palpitating air! Yet the ear, it fully knows, By the twanging And the clanging, How the danger ebbs and flows; Yet, the ear distinctly tells, In the jangling And the wrangling, How the danger sinks and swells, By the sinking or the swelling in the anger of the bells - Of the bells - Of the bells, bells, bells, bells, Bells, bells, bells - In the clamour and the clangour of the bells! |
III
Escuchad las sonoras campanas de alarma. ¡Campanas de bronce! ¡Qué historia de terror cuenta ahora su turbulencia! En el sobresaltado oído de la noche, ¡cómo chillan su espanto! Demasiado asustadas para hablar, sólo pueden chillar, chillar, fuera de tono, llamando clamorosamente a la misericordia del fuego, en una loca discusión con el sordo y frenético fuego, que sube más arriba, más arriba, más arriba, con su desesperado deseo, y un resuelto esfuerzo ahora -ahora ponerse, o nunca, al lado de la pálida cara de la luna. ¡Oh, las campanas, campanas, campanas! ¡Qué historia cuenta su terror de desesperación! ¡Cómo rechinan, chocan y rugen! ¡Qué horror vuelcan en el pecho del aire palpitante! El oído comprende completamente, por el tañido, y el rechinar, cómo se abate e hincha el peligro; el oído distingue claramente en el doblar y en el balancear cómo se abate e hincha el peligro por la fatiga o el aumento de la ira de las campanas- de las campanas- de las campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, ¡en el clamor y estrépito de las campanas! |
IV.
Hear the tolling of the bells - Iron bells! What a world of solemn thought their monody compels! In the silence of the night, How we shiver with affright At the melancholy meaning of their tone! For every sound that floats From the rust within their throats Is a groan. And the people - ah, the people - They that dwell up in the steeple, All alone, And who, tolling, tolling, tolling, In that muffled monotone, Feel a glory in so rolling On the human heart a stone - They are neither man nor woman - They are neither brute nor human - They are Ghouls: - And their king it is who tolls: - And he rolls, rolls, rolls, rolls, Rolls A pæan from the bells! And his merry bosom swells With the pæan of the bells! And he dances, and he yells; Keeping time, time, time, In a sort of Runic rhyme, To the pæan of the bells - Of the bells: - Keeping time, time, time, In a sort of Runic rhyme, To the throbbing of the bells - Of the bells, bells, bells - To the sobbing of the bells: - Keeping time, time, time, As he knells, knells, knells, In a happy Runic rhyme, To the rolling of the bells - Of the bells, bells, bells: - To the tolling of the bells - Of the bells, bells, bells, bells, Bells, bells, bells - To the moaning and the groaning of the bells. |
IV
Escuchad el tañido de las campanas. ¡Campanas de hierro! ¡Qué mundo de solemnes pensamientos su monotonía impone! En el silencio de la noche, ¡cómo nos estremecemos de miedo con la melancólica amenaza de su tono! Cada sonido que flota de sus oxidadas gargantas, es un gemido. Y la gente -ah, la gente- que está encima del campanario, sola, y que dobla, dobla, dobla, en ese ahogado único tono, encuentra una gloria al tirar una piedra en el corazón humano. No son hombre ni mujer. Tampoco bestias ni humanos: son vampiros; su rey es quien dobla: y repica, repica, repica, repica un himno con las campanas ¡y su pecho alegre se dilata con el himno de las campanas! Y baila y grita; guardando el compás, compás, compás, en un rúnico ritmo, al himno de las campanas. De las campanas: guardando el compás, compás, compás, en una especie de rúnico ritmo, al palpitar de las campanas; de las campanas, campanas, campanas, al sollozo de las campanas. Guardando el compás, compás, compás, mientras toca, toca, toca, en un féliz ritmo rúnico, al tañido de las campanas: de las campanas, campanas, campanas, al doblar de las campanas, de las campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, campanas, al quejido y lamento de las campanas. |
Take this kiss upon the brow!
And, in parting from you now, Thus much let me avow -- You are not wrong, who deem That my days have been a dream; Yet if hope has flown away In a night, or in a day, In a vision, or in none, Is it therefore the less _gone_? _All_ that we see or seem Is but a dream within a dream. |
¡Toma este beso en tu frente!
Y, en el momento de abandonarte, déjame confesarte lo siguiente: no te equivocas cuando consideras que mis días han sido un sueño; y si la esperanza se ha desvanecido en una noche o en un día, en una visión o fuera de ella, ¿es por ello menos ida? Todo lo que vemos o parecemos no es más que un sueño en un sueño. |
I stand amid the roar
Of a surf-tormented shore, And I hold within my hand Grains of the golden sand -- How few! yet how they creep Through my fingers to the deep, While I weep -- while I weep! O God! can I not grasp Them with a tighter clasp? O God! can I not save _One_ from the pitiless wave? Is _all_ that we see or seem But a dream within a dream? |
Yo permanezco en el rugido
de una ribera atormentada por las olas, y aprieto en la mano granos de arena de oro. ¡Qué pocos y cómo se escurren entre mis dedos al abismo, mientras lloro, mientras lloro! ¡Oh Dios!, ¿no puedo yo estrecharlos con más ceñido puño? ¡Oh, Dios!, ¿no puedo salvar ni uno, de la despiadada ola? ¿Todo lo que vemos o parecemos no es más que un sueño dentro de un sueño? |
In spring of youth it was my lot
To haunt of the wide earth a spot The which I could not love the less -- So lovely was the loneliness Of a wild lake, with black rock bound, And the tall pines that tower'd around. |
En la primavera de mi juventud era mi destino
buscar un lugar del ancho mundo que no pudiera amar menos, tan hermosa era la soledad del apartado lago, rodeado de negras rocas, y altos pinos que se elevaban alrededor. |
But when the Night had thrown her pall
Upon that spot, as upon all, And the mystic wind went by Murmuring in melody -- Then -- ah then I would awake To the terror of the lone lake. |
Pero cuando la noche había extendido su manto
sobre aquel lugar, como encima de todo, y el místico viento pasaba murmurando una melodía, entonces, oh entonces, me despertaba al terror del solitario lago. |
Yet that terror was not fright,
But a tremulous delight -- A feeling not the jewelled mine Could teach or bribe me to define -- Nor Love -- although the Love were thine. |
Pero el terror no era espanto,
sino tembloroso deleite, un sentimiento que ninguna riqueza me podría hacer decir ni sobornar a definir, ni el amor, aunque fuera el tuyo. |
Death was in that poisonous wave,
And in its gulf a fitting grave For him who thence could solace bring To his lone imagining -- Whose solitary soul could make An Eden of that dim lake. |
La muerte estaba en aquella ola venenosa,
y en su golfo un ajustado sepulcro para el que desde allí podía traer solaz a su solitaria imaginación, cuya solitaria alma podía hacer un Edén de aquel oscuro lago. |
FAIR river! in thy bright, clear flow
Of crystal, wandering water, Thou art an emblem of the glow Of beauty - the unhidden heart - The playful maziness of art In old Alberto's daughter; |
¡Hermoso río! en el resplandor, límpida corriente
de cristal, errante agua. Eres un emblema del brillo, de belleza, de no escondido corazón, la juguetona sombra de arte en la hija del viejo Alberto; |
But when within thy wave she looks -
Which glistens then, and trembles - Why, then, the prettiest of brooks Her worshipper resembles; For in my heart, as in thy stream, Her image deeply lies - His heart which trembles at the beam Of her soul-searching eyes. |
pero cuando ella mira en tu ola,
que reluce entonces, y tiembla, pues, entonces, el más bonito de los arroyos se parece a su adorador; ya que en su corazón, como en tu arroyo la imagen de ella profundamente yace, el corazón de él que tiembla ante el rayo de luz de los ojos de ella que indagan el alma. |
I SAW thee on thy bridal day -
When a burning blush came o'er thee, Though happiness around thee lay, The world all love before thee: |
Te vi en tu día nupcial,
cuando un ardiente rubor te cubrió, aunque la felicidad se extendía a tu alrededor. El mundo era todo amor ante ti: |
And in thine eye a kindling light
(Whatever it might be) Was all on Earth my aching sight Of Loveliness could see. |
Y en tus ojos comenzaba a crecer una luz
(por cualquier razón) era todo lo que en el mundo mi dolorosa visión de la belleza podía captar. |
That blush, perhaps, was maiden shame -
As such it well may pass - Though its glow hath raised a fiercer flame In the breast of him, alas! |
Aquel rubor, quizás, era vergüenza de virgen,
tal como bien puede pasar, aunque su brillo ha levantado una más feroz llama en el pecho de él, ¡ay! |
Who saw thee on that bridal day,
When that deep blush _would_ come o'er thee, Though happiness around thee lay, The world all love before thee. |
Quien te vio en aquel día nupcial,
cuando aquel profundo rubor te cubriera, aunque la felicidad a tu alrededor se extendiera y todo el mundo fuera amor ante ti. |
1
Thy soul shall find itself alone 'Mid dark thoughts of the grey tomb-stone - Not one, of all the crowd, to pry Into thine hour of secrecy: |
I
Tu alma se encontrará sola a sí misma en medio de oscuros pensamientos de las piedras de la tumba gris. Nadie, entre toda la multitud, espía en tu hora de secreto. |
2
Be silent in that solitude Which is not loneliness - for then The spirits of the dead who stood In life before thee are again In death around thee - and their will Shall then overshadow thee: be still. |
II
Sé silencioso en esa soledad, que no es tristeza de estar solo, pues entonces los espíritus de la muerte que estuvieron en la vida antes que tú, están de nuevo en la muerte a tu alrededor. Y su voluntad habrá de subyugarte: no te muevas. |
3
For the night - tho' clear - shall frown - And the stars shall look not down, From their high thrones in the Heaven, With light like Hope to mortals given - But their red orbs, without beam, To thy weariness shall seem As a burning and a fever Which would cling to thee for ever : |
III
La noche, aunque clara, fruncirá el ceño, y las estrellas no mirarán hacia abajo, desde sus altos tronos en el cielo con luz como esperanza dada a los mortales. Pero sus rojos ojos, sin rayo parecerán para tu cansancio como una quemadura y una fiebre que se adheriría a ti para siempre. |
4
Now are thoughts thou shalt not banish - Now are visions ne'er to vanish - From thy spirit shall they pass No more - like dew-drop from the grass: |
IV
Ahora hay pensamientos que tú no prohibirás. Ahora hay visiones que no desterrarán. No pasarán de tu espíritu jamás, como gotas de rocío de la hierba. |
5
The breeze - the breath of God - is still - And the mist upon the hill Shadowy - shadowy - yet unbroken, Is a symbol and a token - How it hangs upon the trees, A mystery of mysteries! - |
V
La brisa, la respiración de Dios, está quieta, y la niebla sobre la colina tenebrosa, tenebrosa, todavía intacta, es un símbolo y una señal de cómo se sostiene sobre los árboles un misterio de misterios. |
I.
How shall the burial rite be read? The solemn song be sung ? The requiem for the loveliest dead, That ever died so young? |
I
¿Cómo será leído el rito del entierro? ¿La solemne canción cantada? ¿El réquiem para las más bella muerta, que haya muerto tan joven? |
II.
Her friends are gazing on her, And on her gaudy bier, And weep ! - oh! to dishonor Dead beauty with a tear! |
II
Sus amigos están contemplándola, en su vistoso féretro. ¡Y lloran! ¡Oh!, deshonrar la belleza muerta, con una lágrima! |
III.
They loved her for her wealth - And they hated her for her pride - But she grew in feeble health, And they _love_ her - that she died. |
III
Ellos la amaban por su riqueza la odiaban por su orgullo. Pero ella creció con salud feble, y ellos la aman, pues murió. |
IV.
They tell me (while they speak Of her "costly broider'd pall") That my voice is growing weak - That I should not sing at all - |
IV
Ellos me dicen (mientras hablan de su "costosa mortaja bordada") que mi voz se está volviendo débil, que no debería cantar de ningún modo. |
V.
Or that my tone should be Tun'd to such solemn song So mournfully - so mournfully, That the dead may feel no wrong. |
V
¡Oh, que mi tono debiera adecuarse a tan solemne canción tan lastimera, tan lastimera, que la muerta no sintiese agravio. |
VI.
But she is gone above, With young Hope at her side, And I am drunk with love Of the dead, who is my bride. - |
VI
Pero ella se ha ido arriba, con la joven esperanza a su lado, y yo estoy embriagado con el amor de la muerta, que es mi novia. |
VII.
Of the dead - dead who lies All perfum'd there, With the death upon her eyes, And the life upon her hair. |
VII
De la muerta de la muerta que yace toda perfumada aquí, con la muerte en los ojos, y la vida en el cabello. |
VIII.
Thus on the coffin loud and long I strike - the murmur sent Through the grey chambers to my song, Shall be the accompaniment. |
VIII
Así en el ataúd recio y largo yo golpeo. El susurro enviado por las grises cámaras a mi canción será el acompañamiento. |
IX.
Thou died'st in thy life's June - But thou did'st not die too fair: Thou did'st not die too soon, Nor with too calm an air. |
IX
Tú bien moriste en el junio de tu vida, pero no moriste demasiado bella no moriste demasiado pronto, no con demasiada calma en el aire. |
X.
Therefore, to thee this night I will no requiem raise, But waft thee on thy flight, With a Pæan of old days. |
X
Por eso, para ti esta noche no elevaré un réquiem, pero te llevaré en tu vuelo, con un peán de antaño. |
From childhood's hour I have not been
As others were - I have not seen As others saw - I could not bring My passions from a common spring - From the same source I have not taken My sorrow - I could not awaken My heart to joy at the same tone - And all I lov'd - _I_ lov'd alone - _Then_ - in my childhood - in the dawn Of a most stormy life - was drawn From ev'ry depth of good and ill The mystery which binds me still - From the torrent, or the fountain - From the red cliff of the mountain - From the sun that 'round me roll'd In its autumn tint of gold - From the lightning in the sky As it pass'd me flying by - From the thunder, and the storm - And the cloud that took the form (When the rest of Heaven was blue) Of a demon in my view - |
Desde el tiempo de mi niñez, no he sido
como otros eran, no he visto como otros veían, no pude sacar mis pasiones desde una común primavera. De la misma fuente no he tomado mi pena; no se despertaría mi corazón a la alegría con el mismo tono; y todo lo que quise, lo quise solo. Entonces -en mi niñez- en el amanecer de una muy tempestuosa vida, se sacó desde cada profundidad de lo bueno y lo malo el misterio que todavía me ata: desde el torrente o la fuente, desde el rojo peñasco de la montaña, desde el sol que alrededor de mí giraba en su otoño teñido de oro, desde el rayo en el cielo que pasaba junto a mí volando, desde el trueno y la tormenta, y la nube que tomó la forma (cuando el resto del cielo era azul) de un demonio ante mi vista. |
Once upon a midnight dreary, while I pondered, weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore, While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping, As of some one gently rapping, rapping at my chamber door. "'Tis some visiter," I muttered, "tapping at my chamber door -- Only this, and nothing more." |
Ah, distinctly I remember it was in the bleak December,
And each separate dying ember wrought its ghost upon the floor. Eagerly I wished the morrow; -- vainly I had sought to borrow From my books surcease of sorrow -- sorrow for the lost Lenore -- For the rare and radiant maiden whom the angels name Lenore -- Nameless here for evermore. |
And the silken sad uncertain rustling of each purple curtain
Thrilled me -- filled me with fantastic terrors never felt before; So that now, to still the beating of my heart, I stood repeating "'Tis some visiter entreating entrance at my chamber door -- Some late visiter entreating entrance at my chamber door; -- This it is, and nothing more." |
Presently my soul grew stronger; hesitating then no longer,
"Sir," said I, "or Madam, truly your forgiveness I implore; But the fact is I was napping, and so gently you came rapping, And so faintly you came tapping, tapping at my chamber door, That I scarce was sure I heard you " -- here I opened wide the door; ---- Darkness there and nothing more. |
Deep into that darkness peering, long I stood there wondering, fearing,
Doubting, dreaming dreams no mortal ever dared to dream before; But the silence was unbroken, and the darkness gave no token, And the only word there spoken was the whispered word, "Lenore!" This I whispered, and an echo murmured back the word, "Lenore!" -- Merely this, and nothing more. |
Back into the chamber turning, all my soul within me burning,
Soon I heard again a tapping somewhat louder than before. "Surely," said I, "surely that is something at my window lattice; Let me see, then, what thereat is, and this mystery explore -- Let my heart be still a moment and this mystery explore;-- 'Tis the wind and nothing more!" |
Open here I flung the shutter, when, with many a flirt and flutter,
In there stepped a stately raven of the saintly days of yore; Not the least obeisance made he; not an instant stopped or stayed he; But, with mien of lord or lady, perched above my chamber door -- Perched upon a bust of Pallas just above my chamber door -- Perched, and sat, and nothing more. |
Then this ebony bird beguiling my sad fancy into smiling,
By the grave and stern decorum of the countenance it wore, "Though thy crest be shorn and shaven, thou," I said, "art sure no craven, Ghastly grim and ancient raven wandering from the Nightly shore -- Tell me what thy lordly name is on the Night's Plutonian shore!" Quoth the raven "Nevermore." |
Much I marvelled this ungainly fowl to hear discourse so plainly,
Though its answer little meaning -- little relevancy bore; For we cannot help agreeing that no living human being Ever yet was blessed with seeing bird above his chamber door -- Bird or beast upon the sculptured bust above his chamber door, With such name as "Nevermore." |
But the raven, sitting lonely on the placid bust, spoke only
That one word, as if his soul in that one word he did outpour. Nothing farther then he uttered -- not a feather then he fluttered -- Till I scarcely more than muttered "Other friends have flown before -- On the morrow _he_ will leave me, as my hopes have flown before." Then the bird said "Nevermore." |
Startled at the stillness broken by reply so aptly spoken,
"Doubtless," said I, "what it utters is its only stock and store Caught from some unhappy master whom unmerciful Disaster Followed fast and followed faster till his songs one burden bore -- Till the dirges of his Hope that melancholy burden bore Of "Never -- nevermore." |
But the raven still beguiling all my sad soul into smiling,
Straight I wheeled a cushioned seat in front of bird, and bust and door; Then, upon the velvet sinking, I betook myself to linking Fancy unto fancy, thinking what this ominous bird of yore -- What this grim, ungainly, ghastly, gaunt and ominous bird of yore Meant in croaking "Nevermore." |
This I sat engaged in guessing, but no syllable expressing
To the fowl whose fiery eyes now burned into my bosom's core; This and more I sat divining, with my head at ease reclining On the cushion's velvet lining that the lamplght gloated o'er, But whose velvet violet lining with the lamplight gloating o'er, _She_ shall press, ah, nevermore! |
Then, methought, the air grew denser, perfumed from an unseen censer
Swung by Angels whose faint foot-falls tinkled on the tufted floor. "Wretch," I cried, "thy God hath lent thee -- by these angels he hath sent thee Respite -- respite and nepenthe from thy memories of Lenore; Quaff, oh quaff this kind nepenthe and forget this lost Lenore!" Quoth the raven, "Nevermore." |
"Prophet!" said I, "thing of evil! -- prophet still, if bird or devil! --
Whether Tempter sent, or whether tempest tossed thee here ashore, Desolate yet all undaunted, on this desert land enchanted -- On this home by Horror haunted -- tell me truly, I implore -- Is there -- _is_ there balm in Gilead? -- tell me -- tell me, I implore!" Quoth the raven, "Nevermore." |
"Prophet!" said I, "thing of evil -- prophet still, if bird or devil!
By that Heaven that bends above us -- by that God we both adore -- Tell this soul with sorrow laden if, within the distant Aidenn, It shall clasp a sainted maiden whom the angels name Lenore -- Clasp a rare and radiant maiden whom the angels name Lenore." Quoth the raven, "Nevermore." |
"Be that word our sign of parting, bird or fiend!" I shrieked, upstarting--
"Get thee back into the tempest and the Night's Plutonian shore! Leave no black plume as a token of that lie thy soul hath spoken! Leave my loneliness unbroken! -- quit the bust above my door! Take thy beak from out my heart, and take thy form from off my door!" Quoth the raven, "Nevermore." |
And the raven, never flitting, still is sitting, still is sitting
On the pallid bust of Pallas just above my chamber door; And his eyes have all the seeming of a demon's that is dreaming, And the lamp-light o'er him streaming throws his shadow on the floor; And my soul from out that shadow that lies floating on the floor Shall be lifted -- nevermore! |